תהליך ניהול שינויים (Change management) הוא התהליך שנועד:
“ניהול מחזור חיי כל שינוי בשירות IT”
כלומר: מחזור החיים של שינוי בשירות IT מתחיל ברגע שנוצר הצורך בשינוי. ברגע זה אנו אמורים להתחיל לנהל אותו.
אם איתרנו תקלה, מצאנו דרך לשפר את השירות, או עלינו לשדרג – נפתח בקשת שינוי.
החלטה על יישום השינוי תתקבל לאחר הבנת רמת החומרה של השינוי (מה יקרה אם לא נבצע את השינוי), לאחר ניתוח הסיכונים (מה יקרה אם ישתבשו העניינים), מיפוי מערכות מושפעות (איזו מערכת עלולה להינזק בזמן העבודה על השינוי), הערכת משמעויות כספיות (רכש, עבודה, השבתת לקוחות, נזק לארגון), ניתוח עלות-תועלת וצידוק כלכלי לשינוי.
השינוי יתועד במערכת ניהול השינויים, יתואם עם כל הגורמים ובעלי העניין, ויתוזמן.
השינוי יבוצע בצורה אחידה, מבוקרת, שקופה, ביעילות, ובנזק מזערי.
לסיום: סגירה.
הערך של תהליך ניהול שינויים (Change management) הוא:
@ לפי Gartner שינויים גורמים ל-40-80% מהעבודה שמתבצעת לתחזוקת תשתיות ה-IT. ניהול נכון של שינויים יקטין לנו את זמן העבודה שמבוזבז על תיקון נזקי שינויים לפחות ב-30%, ויפחית את הנזקים העסקיים שנגרמים בעקבות השבתת מערכות המידע.
@ התהליך מגן על המשתמשים, על הארגון והאינטרסים העסקיים שלו בזמן ביצוע שינויים במערכות מידע: לוודא שהתהליך מתבצע ללא פגיעה בשירותים חשובים.
@ התהליך מאפשר לצמצם משמעותית את מספר הכישלונות ביישום שינויים, ואת התקלות והעבודה הנוספת שנוצרים בעקבות שינויים שנכשלו.
@ צמצום משמעותי של “שינויים פירטיים” (שינויים שמתבצעים ללא האישורים המתאימים, ללא שקיפות).
@ שיפור יכולת קביעת לוחות זמנים לשינויים, ומניעת התנגשויות בין שינויים שמפריעים זה לזה.
@ מספק כלי למעקב ותיעוד שינויים: מסייע לאתר תקלות שמקורן בשינוי, מאפשר שקיפות והפצת מידע על שינויים שמבוצעים, מאפשר להשתמש במידע על טריקים שבוצעו בשינויים בעבר.
@ מחייב להעריך טוב יותר את עלות השינוי, להעריך את הזמן שנמשך השינוי, ואת לוחות הזמנים לביצוע.
@ הקטנה של “שינויי חירום” בזבזניים.
@ מחייב ולהכין תכנית נסיגה במידה ומשהו משתבש במהלך השינוי.
@ תהליך ניהול שינויים הינו דרישה של מרבית שיטות המינהל התקין, דרישות של רגולציה, ועמידה בחוזים ותקנים. כולם מצפים לתהליך שקוף ומבוקר.
@ ניהול שינויים הינו דרישה של תקן ISO 20000, דרישה של CobiT, של רגולציות כגון SOX, ועוד.גם תקנים פחות מחמירים (ISO 9000) ותקנים מחמירים מאוד (ISO 38500) דורשים ניהול שינויים.
Change management is:The process responsible for controlling the lifecycle of all changes, enabling beneficial changes to be made with minimum disruption to IT services. (Source: the ITIL 2011 Glossary, © AXELOS Limited) |
תהליך ניהול שינויים הוא:התהליך שאחראי על השליטה במחזור החיים של כל השינויים, תהליך שמאפשר ביצוע שינויים בעלי תועלת במינימום הפרעה לאספקת שירותי IT. (מקור: מתוך התרגום של חברת איי-טיל יועצים למילון המונחים של ITIL 2011) |
כן… עוד נותרה לנו עבודה… הדף עדיין בבנייה.
דף זה מתוכנן לעלות לאוויר במלואו במהלך 2015. אבל… אם אתם רוצים לזרז את הכנת הדף – תנו לנו איזו תגובה על מה שקראתם עד כה. תעודדו אותנו!
ואלו הפרקים שעוד יתווספו לדף זה:
לכאן ייכנסו הסברים על תהליך ניהול שינויים (Change management) כיצד מגדירים את תהליך העברת המידע (זרימת המידע) בין השותפים השונים לתהליך, כיצד מקימים מערך לניהול שינויים, וכיצד מפיקים מתהליך זה תועלות כספיות ממשיות.
טיפ מס. 1: עם מה להתחיל?
לכאן ייכנסו טיפים מועילים שמבוססים על הניסיון של חברת I-til Consulting מהפרוייקטים ליישום תהליכי ניהול שינויים שיועציה עשו בארץ.
ניווט מהיר לכל תהליכי ITIL:
לפני שאתם בורחים….
מעניין אותנו לדעת מה אתם חושבים על דף המידע הזה. נשמח אם תכתבו משהו. תזרקו איזו מילה, תגידו לנו מה דעתכם. הנה, כאן:
ו… בקשה אחרונה.
תגובות